سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل وقایع اجتماعی

ارسال شده در توسط اکرم کاکاوند

مقدمه ای بر تحلیل اغتشاشات تهران
بررسی علل و عوامل شکل¬گیری اغتشاش و تخریب پس از انتخابات با شکوه 22 خرداد از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. رسانه ملی با ارائه شواهد و مدارکی در تبیین حوادث و بحران¬های فراروی جامعه به جنگ روانی دشمنان خارجی و سناریوی طراحی شده عوامل خارجی و عناصر فرصت¬طلب تأکید ویژه¬ای داشته است، با فرض پذیرش چنین تحلیلی، آسیب¬شناسی انتخابات با علل، بسترها و پتانسیل داخلی موثر بر آن منطقی¬تر می¬باشد، به این معنا که چه عواملی در داخل به تأثیر و مداخله کشورهای اروپایی در ایران در مقاطع حساس منجر می¬گردد؟
خارج شدن امور، مناسبات، مطالبات و تعاملات هر جامعه¬ای از چارچوب قواعد و قوانین کنترل¬پذیر، دلالت بر عدم استقرار نظم، انضباط و انتظام نهادینه آن کشور دارد که پیامد آن عدم توفیق پلیس پیشگیری و پلیس جامعه¬محور و نهایتاً برخورد پلیسی به عنوان آخرین حلقه رفوگری و جلوگیری از اغتشاش و بلوا در ایجاد امنیت اجتماعی است.
تأملی بر چگونگی وقوع درگیری¬های خیابانی چند روز اخیر نشان می¬دهد که نهادینه نشدن اعتراض مدنی و تجمع علنی و راهپیمایی آرام به عنوان حق مسلم معترضان تحت شرایطی به تخریب و اغتشاش کشیده شد و پلیس را در موقعیت انفعالی تحقق نظم و امنیت قرار داد.
ضعف در تعامل میان اهداف نهادینه¬شده و راه¬ها و فرصت¬های فراهم شده در دسترسی به آن اهداف در جریان پس از انتخابات به شکاف میان معترضین و دولت و نهایتاً آسیب¬ و مداخله دشمنان خارجی منجر ¬گردید. اعتراض به فرآیندهای تولید و توزیع قدرت، ثروت، منزلت، معرفت و مهمتر از همه چگونگی کسب هر یک از آنان از موارد مورد اعتراض راهپیمایی¬های اخیر بوده است. این در حالی است که اعتراض و اتهام به چهره¬های ملی و انقلابی در جمع مردم، که شروع آن به مناظره¬های تلویزیونی بر می¬گردد، در بین مردم عمومیت یافت. متعاقب آن هجوم طرفداران نامزدها به خیابان¬های تهران به تورم و التهاب انتخاباتی و دوقطبی¬شدن فضای سیاسی کشور دامن زد. از طرفی نارسایی فرهنگ و اختصاص ندادن فضا و امکانات لازم برای مهار و هدایت انرژی و شور جوانان و شیوه ابراز آن در طی سال¬های گذشته، سبب گسیل انرژی برخی از قشرهای جامعه به سمت اغتشاش و مسیرهای ناسالم و تخدیر و تخریب گردید که کنار هم قرار گرفتن این عوامل با بهره¬گیری منافقین و دشمنان نظام جمهوری اسلامی، هزینه¬های بالای انضباطی، انتظامی و امنیتی را رقم زد، تا بدان¬جا که مقام معظم رهبری در بیانات خود دل خود را از چنین وضعی پرخون دانستند.
از مهمترین عوامل مؤثر بر آسیب¬های پس از انتخابات می¬توان به فعال¬سازی ساختاری از روابط نامعقول در تبلیغات انتخاباتی در جامعه اشاره کرد که با خلق گفتمان جناحی دوگانه و مرزبندی¬شده، مردم را در مقابل هم قرار داد و متأسفانه این گفتمان جناحی و مرزبندی¬شده با تهییج احساسات جوانان ضربات سنگینی به ملت وارد ساخت و جامعه را به سمت نوعی جنگ داخلی مقطعی کشاند. در واقع رفتار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و در بیشتر موارد حامیان آنان بیانگر توجیه وسیله برای دستیابی به هدف بود. بنابراین حرکت و هدایت جامعه به سمت انضباط و امنیت اجتماعی نیازمند ایجاد بسترهای قانونی و تفکیک¬شده میان فعالیت نیروها و در حین حال حفظ خط سیر گفتمانی وحدت¬بخش میان افراد جامعه است، مردم با آزادی در حمایت از یک شخص یا گروه تأئید شده در عرصه انتخابات _ در چارچوب موازین اخلاقی و قانونی _ در آن واحد احساس تعلق به یک نظام و یک گفتمان و با معیار قرار دادن تعقل، تعریف و تحدید وظایف گروه¬ها و نیروها، از دامن زدن به التهابات و دودستگی و به تعبیر مقام معظم رهبری اردوکشی خیابانی بپرهیزند و با تأکید نخبگان نظام و چهره¬های ملی بر حفظ وحدت و پرهیز از شکل¬دهی به گفتمان جناحی دوگانه، ملت را به هوشیاری دعوت کنند. به تعبیر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی علاقه مردم به شخصیت¬ها را به عنوان فرصت شناسایی کنند و از آن به نفع نظام و مردم بهره¬گیرند پیش از آن¬که دیگران از این فرصت برای تهدید نظام بهره¬گیرند.
با طرح چنین مسئله¬ای از خوانندگان محترم تقاضا می¬شود به منظور شناسایی ابعاد مسئله اغتشاشات تهران در خرداد و تیر 1388 راهکارهایی در جهت ممانعت از تکرار چنین وقایع دردناکی، برون¬رفت از چنین شرایطی و کاهش هزینه¬های سیاسی و اجتماعی، متن خود را برای ما ارسال دارند.



ارسال شده در توسط اکرم کاکاوند